Tuning display
Blue diagonal Blue diagonal
Yellow cropline

Je e-bike opvoeren: doen, of...beter van niet?


18 jul 2023

Je e-bike opvoeren: doen, of toch maar niet?

Het is een vraag die steeds vaker wordt gesteld. Veel mensen willen hun e-bike graag ook boven 25 km/h laten ondersteunen. De snelheid waarmee de motor uitschakelt (25 km/h) is met een e-bike immers zo bereikt. Wat zijn de mogelijkheden en is het eigenlijk verstandig?

De motor van je e-bike opvoeren

Vrijwel alle motoren van e-bikes bieden mogelijkheden voor tuning. Denk bijvoorbeeld aan Bosch, Shimano, Yamaha, Brose en Bafang. Hét grote – en gelijk ook het enige – voordeel hiervan is dat de topsnelheid van je e-bike verdubbelt. Waar de motor normaal gesproken tot 25 km/h ondersteunt, stopt ‘ie er na tuning pas bij 50 km/h mee. Houd er wel rekening mee dat hier ook veel nadelen aan kleven. Daarover zometeen meer.

E-bike tuning: hoe werkt dat?

Eerst verdiepen we ons even in wat e-bike tuning nu eigenlijk inhoudt. Het opvoeren van je e-bike gebeurt met software of een chip die in het systeem van je e-bike wordt gemonteerd. Deze software of chip deelt het signaal van je systeem door een factor 2, waardoor de aansturing van je e-bike verandert. In de praktijk betekent dit dat de snelheid verdubbelt en je fiets dus veel sneller gaat. Bij sommige e-bikes geeft het display daarbij nog de helft van je daadwerkelijke snelheid weer. Fiets je in werkelijkheid bijvoorbeeld 30 km/h, dan staat er 15 km/h op je display. Veel tuners hebben dat echter ook al getackeld.

Tuning display

De nadelen van het opvoeren van je e-bike

Tegenover het voordeel van een hogere topsnelheid staat een grote lijst met nadelen. Allereerst is e-bike tuning illegaal, omdat je een Europees goedgekeurd product aanpast. Bij ongelukken en schade kun je hierdoor aansprakelijk worden gesteld, omdat je niet verzekerd bent. Daarnaast krijgen de onderdelen van je fiets meer last van slijtage. Gaat je motor kapot? Houd er dan rekening mee dat het opvoeren van je e-bike ook tot gevolg heeft dat de fabrieksgarantie vervalt. Een kapotte opgevoerde motor kan dus flink in de papieren lopen.

E-bike tuning en verkeersveiligheid

Maar misschien wel hét grootste nadeel is het gevaar van e-bike tuning voor de verkeersveiligheid. De meeste e-bikes zijn namelijk niet gebouwd op (zeer) hoge snelheden. Overweeg je je e-bike te laten opvoeren? Controleer dan voor alle veiligheid of essentiële onderdelen als remmen en banden berekend zijn op snelheden boven de 30 km/h. Bij veel e-bikes is dat namelijk niet het geval, met alle risico’s van dien.

Bikespeed tuning

Je e-bike opvoeren: wel of niet doen?

Bij E-Bike Outdoor nemen we een duidelijk standpunt in. Wij raden e-bike tuning af, hoe goed we ook begrijpen dat het prettig is dat de motor langer ondersteunt. Allereerst vanwege de veiligheidsrisico’s, maar ook omdat de verzekering en (fabrieks) garantie van je fiets komen te vervallen. Wil je toch gebruikmaken van e-bike tuning? Houd er dan rekening mee dat dit wettelijk gezien alleen op privéterrein is toegestaan. Neem voor meer informatie over onze inzichten over het opvoeren van je e-bike uiteraard gerust contact met ons op. We helpen je graag!