Sram_Eagle_Powertrain_Display
Blue diagonal Blue diagonal
Yellow cropline

Sram Eagle Powertrain: de e-MTB motor van Sram


29 sep 2023

Jarenlang ging al het gerucht dat Sram, fabrikant van fietsonderdelen, bezig is om een e-bike motor op de markt te brengen. En die is nu gepresenteerd onder de naam Sram Eagle Powertrain. Wat het meest opvalt? Dat het hier niet om een Amprio motor gaat, daar deze Duitse motor fabrikant afgelopen jaar nog door Sram is overgenomen. Verrassend dus dat de Eagle Powertrain een door Brose ontwikkelde e-bike aandrijving is. Net als de huidige Brose S-Mag heeft de Sram Eagle Powertrain een koppel van 90Nm.

Wat is het doel van Sram met de Eagle Powertrain?

Het doel van Sram is om het elektrisch mountainbiken eenvoudiger te maken. In dit geval van gaat het Sram erom, dat het elektronisch schakelen een connectie met de motor krijgt. Door deze connectie kunt u als gebruiker al uw kracht op de pedalen kwijt en zorgt het draadloos schakelen, in combinatie met de motor, ervoor dat verkeerd schakelen niet meer mogelijk is. Volgens Sram functioneert het AXS schakelen het beste onder extreme belasting. Het grote voordeel hiervan is dat er minder slijtage op de ketting en tandwielen zal zijn, wat de levensduur van de onderdelen ten goede zal komen.

Sram_Eagle_Powertrain_Display

De Accu, Brose motor en display voor de Sram Powertrain

De Eagle Powertrain motor ziet er uit als de huidige S-Mag van Brose die al jaren op de markt is en levert een power van 90Nm. Het nadeel van deze motor is zijn grote formaat wat een mooie integratie in het frame niet eenvoudig maakt. De accu’s die bij het systeem horen zijn er in 2 verschillende uitvoeringen. Één batterij van 630 Wh en een variant van 720 Wh. Beiden passen in de onderbuis van het frame en hebben een gewicht van 3,0 of 4,1 Kilogram. Voor dit systeem is er ook een mooi display die in de bovenbuis van het frame geïntegreerd kan worden. Zoals tegenwoordig veel gebruikelijk is kunt u ook hier via een app het systeem instellen.

Twee standen van ondersteuning in combinatie met een Auto shift en Coast shift.

De Sram Eagle Powertrain heeft 2 verschillende soorten ondersteuning. De Range mode en Rally mode. De namen zeggen het eigenlijk al. De Range is voor het sparen van de accu op langere ritten die eenvoudiger van aard zijn. De Rally modus in natuurlijk voor uitdagender en intensiever gebruik. Deze verschillende standen zijn uiteraard ook naar uw wensen aan te passen via de app. De rijeigenschappen van beide standen zijn afhankelijk van de pedaalkracht die u als berijder levert en past zich daar automatisch op aan. Tevens kunt u via de app kiezen of u gebruik wilt maken van de Auto Shift functie of toch liever de Coast shift functie wilt gebruiken. De Auto shift houdt in dat u kunt schakelen onder volle belasting. Bij de Coast shift is het gewoon schakelen terwijl u de druk van de ketting haalt. Maar U kunt dit ook zelf onder het rijden via het display nog wijzigen.

SM_Eagle_Powertrain_PressRelease_230928_en_v14-1-1400x1079

Wat vindt E-Bike Outdoor van de nieuwe Sram Eagle Powertrain motor.

Dit systeem moet zich nog bewijzen en wij vinden de Brose in dit geval nogal groot van formaat. Dit past eigenlijk niet bij de ontwikkeling die er op het gebied van de e-MTB gaande is. Maar het idee om het AXS schakelen te koppelen aan de software van de motor is volgens ons helemaal super. Dit zorgt voor minder slijtage en is wat ons betreft echt de toekomst van de elektrische mountainbike. Een kleine compacte motor zou echt het verschil gaan maken en dat zal uiteraard de volgende stap van Sram zijn. Wij vinden het fantastisch van Sram dat alles wat elektronisch is met elkaar in verbinding staat, dus ook de AXS dropperpost! Hierdoor zijn motor, schakelen en dropperpost naar eigen wensen af te stellen. Alles AXS van Sram maakt zeker het verschil.

Sram_Eagle_Powertrain_Overview_01

Wanneer komt de Sram Eagle Powertrain op de markt?

Volgens Sram is de nieuwe motor per direct verkrijgbaar bij de merken Propain, Gas Gas, Nukeproof en Transition. In de persverklaring laten zij weten dat er nog vele merken zullen volgen. We zullen dit de komende jaren met belangstelling tegemoet zien, omdat er voor dit systeem ook geheel nieuwe frames ontwikkeld moeten worden. En de vraag is of de fabrikanten de overstap gaan maken van hun huidige motorenleveranciers zoals Bosch en Shimano naar Sram. Mocht één van de merken die wij als E-Bike Outdoor voeren met de Sram Eagle Powertrain motor op de markt komen, dan zal deze uiteraard bij ons verkrijgbaar zijn. Zoekt u informatie over e-MTB motoren dan neem gerust contact met ons op.