bosch perfomance
Blue diagonal Blue diagonal
Yellow cropline

De beste E-MTB motor van 2018?


30 jun 2018

6 Verschillende E-MTB motoren nemen het tegen elkaar op
Wat is momenteel de beste E-MTB motor? Wordt Bosch nog steeds als de benchmark beschouwd of is het tijd om verder en naar andere factoren te kijken? Wat we zeker weten, is dat de motor het hart van elke E-MTB is en een grote invloed heeft op de rijdynamiek en rijprestaties. Er zijn echter nog steeds veel mythen en halve waarheden rondom elektrische motoren.

Als je de populairste E-MTB’s bekijkt, kom je steeds weer dezelfde vijf merken tegen: Bosch, Brose, Panasonic, Shimano en Yamaha. Er is ook een opwindende motor op de markt geproduceerd door TQ die nog niet populair is onder fabrikanten, maar die zeker voor opschudding zal zorgen in de nabije toekomst. In de loop der jaren hebben we elke afzonderlijke motor op tientallen verschillende fietsen getest, duizenden kilometers op honderden verschillende paden gereden en eindeloze gebruiksuren verzameld. Dit gaf ons meer dan één mogelijkheid om alle voor- en nadelen van elke motor zorgvuldig te analyseren en te overwegen.

Wat is de sterkste E-MTB motor op de markt?

Als dit het enige aspect is waarin je geïnteresseerd bent, dan is het antwoord eenvoudig: de TQ 120S. Met zijn enorme koppel van 120 Nm, blaast deze Beierse motor de hele concurrentie weg. Nog niet veel merken gebruiken het, maar we weten zeker dat dit vanaf dit jaar later zal veranderen. De tweede plaats gaat naar de gloednieuwe Brose Drive S, die uiteindelijk dankzij de recente update de Bosch Performance CX en Shimano wist in te halen. Over het algemeen hebben alle motoren meer dan voldoende vermogen om zelfs de steilste heuvels te beklimmen. Er is echter meer nodig dan alleen ruwe energie.

Kracht is niets zonder controle

Spinnende wielen zijn niet alleen een probleem voor auto's, ook E-MTB's hebben dit probleem, maximaal vermogen brengt je nergens als het niet goed op de grond word overgebracht. Vooral bij het rijden op technisch terrein moet de vermogensafgifte van een motor zowel consistent als niet overdreven krachtig zijn. De motor die dit het beste doet is de Brose Drive S, op de voet gevolgd door de Shimano STEPS E8000 in "Trail-modus" en de Bosch Performance CX in "E-MTB-modus." De Yamaha PW-X duwt krachtig vooruit vanaf de eerste pedaalslag, waardoor starten op steile hellingen veel prettiger is. Op los terrein en steile hellingen adviseren we het ondersteuningsniveau van de Yamaha te verlagen om te voorkomen dat het achterwiel gaat spinnen. Op steile hellingen komt de Yamaha PW-X motor zeer goed tot zijn recht, de kracht is enorm.

Permanente tegenwind boven de limiet van 25 km/u

Er zijn motoren die een ‘permanente tegenwind’ lijken te hebben bij het rijden boven de limiet van 25 km/u of wanneer de motor is uitgeschakeld. Dit is vooral merkbaar met de Bosch Performance CX en Panasonic X0. Hun interne versnellingen remmen je af en zorgen voor een constant verlies aan vermogen. De enige motoren zonder enige weerstand zijn de Brose en de TQ. Deze geven je hetzelfde gevoel als wanneer je op een klassieke mountainbike rijdt, zelfs bij snelheden boven de 25 km/u, met uitzondering van het extra gewicht van de fiets. Een lichte daling van het vermogen is merkbaar op zowel Shimano motoren als Yamaha motoren, maar het is nog steeds veel minder dan met de motor van Bosch.

Diesel of benzine?

Vanzelfsprekend draait geen van de motoren op fossiele brandstof. De overeenkomst komt van pas bij het vergelijken van de prestaties van verschillende motoren, vooral als het gaat om elasticiteit. Zowel de Panasonic motoren als de Yamaha PW-X motoren doen ons aan dieselmotoren denken, die zelfs bij lage toerentallen sterk trekken. De motor heeft een grote invloed op de bochten, de besturing en de algehele wendbaarheid van een E-MTB. De compacte Shimano motor biedt ontwikkelaars en ingenieurs de meeste vrijheid bij het ontwerpen van frame geometrieën, bovendien is hij een hele kilogram lichter dan de grote Bosch Performance CX. Zelfs de beste motor is totaal nutteloos als hij niet harmonieert met het hele concept. Daarom is integratie een van de belangrijkste aspecten waar ingenieurs en ontwerpers rekening mee moeten houden bij het bedenken van een ontwerp.

Hoeveel ondersteuningsniveaus moet een E-MTB elektrische motor hebben?

In een ideale wereld past de motor zijn vermogen automatisch aan op de actuele rij situatie. Momenteel bieden alleen de Shimano (Trail modus) en Bosch (E-MTB-modus) deze functie. Afhankelijk van de pedaalkracht geeft de motor verschillende vermogens vrij, waardoor een enkele modus hetzelfde bereik kan dekken waarvoor andere motoren verschillende modi zouden gebruiken. Met deze automatische modus kun je je meer op de weg focussen en minder op de technische kant van de motor. Toch biedt een breder scala aan ondersteuningsniveaus een voordeel, je kunt de accu sparen door in de zwakste modus te rijden. Met hun vijf modi bieden de TQ en Yamaha PW-X de meeste ondersteuningsniveaus.

Hoe ver reikt een volledig opgeladen accu?

De hoeveelheid klimmen die je op één accu kunt doen, hangt van veel factoren af. Er is echter geen ingenieur voor nodig om te berekenen dat meer kracht meer energie nodig heeft. Afhankelijk van je gewicht, rijstijl, ritme, het terrein waarop je fietst, het ondersteuningsniveau dat je gebruikt, de capaciteit van je batterij en nog veel meer factoren, kun je verwachten dat je tussen 700 en 2000 meter klimmen zult redden met een enkele accculading. Momenteel hebben alle fietsen met een Bosch motor een accu met een capaciteit van 500 Wh. Andere fabrikanten bieden accu's aan met capaciteiten van 350 tot 770 Wh. Deze waarden zijn nominaal: in werkelijkheid kunnen er zelfs binnen exact dezelfde modellen wisselingen zijn. Vanwege het enorme aantal parameters, is het onmogelijk om een ​​algemene regel te bedenken voor het bereik en de capaciteit van de accu. Als je overweegt om een ​​reserve accu te kopen voor lange ritten, moet je je bewust zijn van de afmetingen, sommige accu's zijn gewoon te lang om in conventionele rugzakken te stoppen. In dit geval zijn de externe batterijen van Shimano en Bosch een ideale optie.

Het display dilemma

Als het op beeldschermen aankomt, hebben fietsfabrikanten de keuze. Bijna elke motorleverancier biedt een aantal opties en verschillende groottes. Voor hun Brose motor, zien zij helemaal af van een display en vertrouwen op een minimalistische laad indicator geplaatst op de onderbuis. Je hebt ook de mogelijkheid om alle belangrijke gegevens via Bluetooth rechtstreeks naar een extern apparaat zoals een Garmin of een smartphone te verzenden. Met hun achter het stuur gemonteerde beeldscherm met hoge resolutie biedt Shimano momenteel het beste compromis tussen integratie, leesbaarheid en bescherming. Shimano biedt ook een zeer intuïtief systeem op afstand dat is afgeleid van een Di2-schakelaar en waarmee je kunt schakelen tussen ondersteuningsniveaus.

Symfonie of rock optreden?

Dit lijkt misschien een klein detail, maar het geluid van een motor is voor veel mountainbikers cruciaal. Het is geen verrassing dat geluiddesigners honderden uren besteden aan het perfect uitwerken van een sluitende autodeur of het kenmerkende gegrom van een agressieve V8-motor. Als we het hebben over E-MTB's, wordt een stille (of zelfs geluidloze) motor als aangenaam beschouwd. Afhankelijk van de snelheid van de fiets en de resonantie van het frame, ontwikkelen Bosch, Shimano en Yamaha relatief hoge geluidsniveaus.

Heeft iemand walk assist gezegd?

Nadat de eerste tests een paar jaar geleden waren uitgevoerd, zakte de walk assist-modus bijna in de vergetelheid, zo slecht werkte het! Shimano wilde bewijzen dat ze het beter kon en herzag zowel de ergonomie als de power kant ervan. Brose en Bosch hebben ook hun eigen systemen verbeterd, terwijl de walk-assist versie van TQ goed is. In werkelijkheid gebruiken we deze functie echter nog steeds niet veel, omdat de meeste beklimmingen kunnen worden gereden. Nog een reden is omdat de klim zo steil en technisch kan zijn dat zelfs de walk assist niet zou helpen.

Een kwestie van E-MTB software

Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat je smartphone je vraagt om de apps en besturingssystemen bij te werken. In onze digitale wereld is het de software en niet de hardware die het verschil maakt en E-MTB's ondergaan dezelfde ontwikkeling. Motorfabrikanten brengen regelmatig software updates uit en verbeteren daardoor constant de prestaties van hun motoren. Bosch presenteerde onlangs de E-MTB modus voor hun populaire Performance CX-motor, waardoor het niet nodig is de ondersteuningsniveaus tijdens het offroad rijden te wijzigen. Brose en Shimano bieden ook consistente software updates. Als klanten moeten we up-to-date blijven door regelmatig op zoek te gaan naar mogelijke software updates. We kunnen dit doen door rechtstreeks naar onze dealer te gaan of door de beschikbare smartphone apps te controleren.

Service

Als je een probleem hebt met een E-MTB-motor of deze moet laten repareren, dan moet een gecertificeerde dealer altijd het eerste contactpersoon zijn. Gecertificeerde dealers volgen speciale trainingsprogramma's van motor- en fietsfabrikanten en zijn gemachtigd om een aantal basisreparaties uit te voeren. Bij complexere problemen of ernstige fouten, wordt de motor doorgaans teruggestuurd naar de fabrikant. De wachttijden kunnen variëren afhankelijk van het seizoen en de drukte. Voor software gerelateerde problemen en updates is de dealer tevens het eerste aanspreekpunt. Dit leidt ons tot een belangrijke overweging, bij het kopen van een nieuwe E-MTB moet je rekening houden met de competentie en knowhow van de dealer en niet alleen met de prijs van de fiets.

Welke elektrische motor is het beste?

Als we uitsluitend op zoek zijn naar absolute kracht, zou de TQ 120S de winnaar zijn. Maar de enorme kracht ervan is moeilijk te moduleren en verbruikt veel energie in de hogere ondersteuningsniveaus. Bovendien gebruiken niet veel fabrikanten deze op dit moment. De Yamaha PW-X genereert flinke hoeveelheden kracht bij een laag ritme, maar zwakt licht af bij hogere snelheden. De Panasonic is een zeer betrouwbare motor, maar het prestatieverlies bij een hoge trapfrequentie is vervelend te noemen en de schermintegratie moet nog verder worden ontwikkeld. De Bosch Performance CX is momenteel de meest voorkomende motor op de markt en heeft zich in de afgelopen jaren herhaaldelijk bewezen. Dankzij de aangepaste software en de progressieve E-MTB modus is het nu nog beter voor alle offroad routes. Helaas is de grote afmeting en de merkbare weerstand boven 25 km/u nog steeds een groot nadeel en vormt een serieuze uitdaging voor E-bike ontwerpers. De STEPS E8000 motor van Shimano is geschikt voor een breed scala aan toepassingen. Het intuïtieve bedieningssysteem en de uitgebalanceerde vermogensafgifte (vooral in Trail-modus) zijn aangenaam. Ook het compacte ontwerp en het lage gewicht zijn ideaal voor fabrikanten om de perfecte E-MTB te ontwerpen. De nieuwe Brose Drive S motor biedt een natuurlijke rijgevoel. Bovendien maakt het zeer weinig geluid en biedt vrijwel geen weerstand bij snelheden boven 25 km/h. De motor is echter slechts de helft van het verhaal. Factoren zoals geometrie, ophanging en specificaties van een fiets zijn de sleutels tot een comfortabele, veilige en aangename rit. Bij het kiezen van een fiets moet je al deze factoren zorgvuldig overwegen.

Waar krijgt u het beste advies zodat u de beste keuze kunt maken?

E-Bike Outdoor is specialist en de grootste aanbieder in sportieve elektrische fietsen. Met onze merken Haibike, Focus, Lapierre en orbea bieden wij een breed assortiment met verschillende types en motor merken. Kom de verschillende elektrische mountainbikes testen op ons testparcours of tijdens een rit door de Veluwse bossen!