Advies nodig? Bel 0341 - 26 10 00
Di t/m vr 9:00-17:30 uur
Za 9:00-16:00 uur

Welke bandenspanning heeft uw E-MTB?

Geplaatst: 11 mei 2018

Wanneer heeft u de banden van uw elektrische mountainbike voor het laatst gecontroleerd? De meesten kunnen hierop geen goed antwoord geven. Als u het beste uit uw E-MTB wilt halen, is het eenvoudig om te starten met de bandenspanning. De bandenspanning is net zo persoonlijk als bijvoorbeeld de vorm van ons zadel en hangt af van uw gewicht, de rijstijl, de bandenkeuze en de soort trails! Er is geen vastgelegd advies voor, maar als je met heel lage of zeer hoge druk rijd (denk aan 0,5 of 3 Bar) haal je waarschijnlijk niet het beste uit je fiets.

Beter rubber=meer plezier! We zijn ons allemaal bewust van de voordelen die een E-MTB kan bieden; meer bereik, meer ontdekking en meer plezier. Met een motorondersteuning heb je nog een ander voordeel, namelijk de mogelijkheid om duurzamere banden te monteren. Tot nu toe moesten traditionele mountainbike banden een stevig compromis bereiken tussen prestaties en gewicht, waarbij ze de duurzaamheid van de zijkanten opofferden in het streven naar gewichtsbesparing. Met de motorondersteuning van een E-MTB is dit minder een probleem en als u van plan bent op meer technische trails te rijden, raden we u ten zeerste aan om de nieuwste generatie banden te voorzien van hardere zijwanden voor verhoogde lek bescherming en stabiliteit in de bochten.

Moet je tubeless rijden? Het antwoord is ja! Als uw huidige banden niet tubeless zijn (zonder binnenband), rijdt u met een verhoogd risico op een stootlek of snakebite (als de binnenband bekneld raakt en scheurt tussen de velgwand en de band). Een tubeless band is niet alleen minder gevoelig voor lekke banden, hij past zich ook beter aan de grond aan en biedt meer grip. Door vloeibare latex aan een tubeless band toe te voegen, worden bijna alle lekke banden vrijwel onmiddellijk gestopt en kunt u uw rit voortzetten. Het ombouwen van uw E-MTB naar tubeless is een van de meest kosteneffectieve upgrades voor uw elektrische mountainbike.

Hoe zit het met de breedte van de band? Veel moderne E-MTB's zijn uitgerust met brede banden, tot wel 3.0 inch breed. Zijn bredere banden beter? Dat hangt er vanaf waar je rijdt. Over het algemeen geldt hoe breder een band, hoe meer grip de band biedt, omdat de druk dan lager kan zijn. Als u te breed rijdt, kunt u het gevoel in de bochten verliezen. Voor de meeste fietsers is een 2,6 - 2,8 inch band het perfecte E-MTB compromis van comfort, grip en handelbaarheid. Als je met bredere banden op je fiets wilt experimenteren, moet je eerst controleren of je velgen breed genoeg zijn om een ​​grotere band te monteren.

Welke bandenspanning moet je gebruiken? Als u gewoon op zoek bent naar een instelling die in de meeste gevallen goed werkt, dan bevelen onze ervaren testers een basisinstelling aan van:
- 1,8 Bar (26 Psi) voor en achter in een standaard tubeless band van 2,35 - 2,5 inch
- 1,4 Bar (20 Psi) voor en achter in een standaard tubeless band van 2,6 - 3,0 inch

Als u nog steeds een binnenband gebruikt, raden we een iets hogere druk aan:
- 2,0 bar (29 psi) voor en achter in een standaard 2,35-2,5 inch tubing-band
- 1,6 bar (24 psi) voor en achter in een standaard 2,6 - 3,0 inch tubing-band

Hoewel deze druk in de meeste gevallen goed zal werken, is er een betere manier om uw optimale instelling te vinden die voor u het beste is. Als het gaat om het bepalen van de perfecte druk, draait het allemaal om het vinden van de balans tussen grip en stabiliteit. Er zijn zoveel variabelen dat er geen perfecte oplossing is voor iedereen, maar er is zeker een perfecte oplossing voor u! Een hoge bandenspanning helpt de zijwand van de band te ondersteunen, wat de stabiliteit en de bescherming van de velg verhoogt. Maar bij te hoge druk zal de grip drastisch verminderen. Een lage bandenspanning vergroot de grip en zorgt voor een beter gevoel in de bochten, omdat de zachtere band zich kan aanpassen aan de ondergrond. Bij een te lage spanning verhoogt het risico van velgrand schade drastisch. De lagere druk verlaagt tevens de natuurlijke vering van de band, wat een onstabiele rit op snelheid kan veroorzaken. Bij snelle bochten kun je ook gaan "drijven" op de banden wat minder stabiel zal aanvoelen. Het is dus belangrijk om een ​​optimale bandenspanning te vinden voor voldoende grip maar ook voor voldoende bescherming tegen lekrijden.

Om je perfecte bandenspanning te bepalen zou je een bandenpomp mee moeten nemen naar een testronde met enkele vlakke bochten, walletjes, een zeer steile klim, rotsen of wortels. Begin met een hogere druk in je banden, zodat je kunt voelen hoe een zeer hoge druk aanvoelt, als u tubeless rijdt en niet echt zwaar bent, probeer dan 2.2 Bar (35 Psi) voor en achter, (1.8 Bar / 26 Psi voor 2,6 "of bredere banden) als u zwaarder bent dan 80 kg of binnenbanden gebruikt, probeer dan 2.4 Bar (40 Psi). Laat elk rondje een klein beetje lucht uit de banden en probeer goed aan te voelen wat voor een verschil dit geeft. Je gaat net zo lang door tot het gevoel van je fiets een beetje "zweverig" en onstabiel word, dat is het punt dat je te laag bent gegaan met je druk. Probeer dat punt te vinden waar je goede grip hebt, maar ook stabiliteit en vertrouwen in de bochten. Dit komt in de buurt van uw optimale instelling. Experimenteer nu met de balans tussen voor en achter, je kunt normaal gesproken met iets minder druk in de voorband rijden, want de gewichtsverdeling is ongeveer 40% voor en 60% naar achter. Probeer eens 0.2 Bar (3 Psi) minder in je voorband en zie hoe dat de grip beïnvloedt. Je hebt dan een basis instelling maar wat is het volgende? Draag je meer gewicht (zware rugzak) of zoek je meer grip op modderige paden of lange beklimmingen? Eenvoudig lucht toevoegen of verlagen van druk zover als nodig, vergeet niet altijd dezelfde meter te gebruiken!

Voor meer informatie omtrent het bepalen van uw bandendruk neemt u gerust contact op met E-Maxibikes!


224