Screenshot_20230308_110415_Chrome
Blue diagonal Blue diagonal
Yellow cropline

Het nieuwe TQ-HPR50 systeem voor lichtgewicht e-mtb’s


11 mrt 2023

De lichtgewicht e-mtb is de trend van dit moment. TQ-Systems is één van de merken die is gespecialiseerd in de productie van drive-units voor deze light e-mtb’s. Daarom laten we u graag kennismaken met één van de allernieuwste drive-units van het Duitse merk: de TQ-HPR50. De fabrikant spreekt zelf over een ‘compleet nieuwe fietsbeleving’. Dit jaar kunt u dit zelf ervaren bij E-bike Outdoor!

TQ-Systems: topkwaliteit technologie sinds 1994

TQ-Systems is in 1994 opgericht en gevestigd in Seefeld, vlakbij München. Technologie en kwaliteit staan bij de Duitse fabrikant voorop. Niet voor niets luidt het motto dan ook ‘Technologie in Qualität’. Het bedrijf is één van de grootste elektronicaproducenten en -ontwikkelaars van Duitsland en heeft ook vestigingen in Zwitserland, China en de Verenigde Staten. De producten van de fabrikant staan bekend om hun brede inzetbaarheid. Zo worden de chips van TQ-Systems bijvoorbeeld ook in de medische industrie en de luchtvaartsector toegepast. De echte doorbraak was de levering van motoren en onderdelen voor de door de NASA gebruikte Marsrovers.

csm_app_header-big_887b8b4eff

Licht, stil, compact en betrouwbaar

Diezelfde motoren zijn ook uitermate geschikt voor de aandrijving van elektrische mountainbikes. De motoren onderscheiden zich door hun lage gewicht en stille loop, maar ook door hun compacte afmetingen en perfecte betrouwbaarheid. Ook de veelzijdigheid is een groot pluspunt van de TQ-HPR50 drive-unit. De motor is zelfs in de meest extreme omstandigheden goed te gebruiken. Een echte alleskunner dus, waar niet voor niets hoge verwachtingen van zijn!

De gepatenteerde transmissie van de TQ-HPR50

De TQ-HPR50 is met recht een unieke e-bike-motor. Daar speelt de gepatenteerde transmissie een belangrijke rol in. De Harmonic Pin-Ring is een overbrenging waarin drie verschillende onderdelen samen één geheel vormen:

Screenshot_20230308_110842_Chrome

  • Een ring met binnenvertanding
  • Een buitenbus met flexibele vertanding
  • Een elliptische golfgenerator (een schijf met elliptisch aanpasbare kogellager)

De HPR-motor maakt grote versnellingen en vertragingen van de ingaande en uitgaande as mogelijk. Tekenend is de zeer lage versnellingsratio van 1:17. Als u bijvoorbeeld trapt met een cadans van 80 omwentelingen, draait de motor slechts 1.400 omwentelingen. Hierdoor is de motor uitzonderlijk stil.

Screenshot_20230308_110225_Chrome

Screenshot_20230308_110342_Chrome

Natuurlijke zithouding en prettige rijeigenschappen

Uiteraard zorgt u als berijder voor de ingaande kracht die kan worden vermeerderd. Daarbij bedraagt de Q-factor (de afstand tussen de cranks) slechts 135 mm. Het gevolg van deze geringe inbouwbreedte is dat de zithouding heel natuurlijk is en de rijeigenschappen zeer aangenaam zijn. Met een gewicht van slechts 1.849 gram is de TQ-HPR50 ultralicht en met recht uniek in zijn soort.

De specificaties van de TQ-HPR50

De belangrijkste specificaties van de nieuwe TQ-HPR50 drive-unit zetten we graag overzichtelijk voor u op een rijtje:

  • Torque: 50 Nm
  • Maximale nominale output: 300 W
  • Gewicht: 1.849 gram
  • Batterijcapaciteit: 360 Wh
  • Batterijgewicht (uitneembaar): 1.806 gram
  • Afmetingen batterij (l x b x h): 370 x 50 x 64 mm
  • Display: 2 inch (ingebouwd in frame)
  • Totaalgewicht systeem: 3.655 gram

Drie verschillende standen

De TQ-HPR50 biedt een bijzonder natuurlijke rijervaring die de eigenschappen van een niet-elektrische fiets benadert. Het totaalgewicht van het systeem bedraagt nog geen 4 kg en de werking is nauwelijks voelbaar. Vanwege het lage gewicht heeft het systeem een batterij van 360 Wh. Een optionele externe batterij van nog eens 160 Wh zorgt voor nog meer kilometers aan fietsplezier. De ondersteuning kan worden aangepast in drie verschillende standen:

  • Eco (ondersteuning: 99 W)
  • Mid (ondersteuning: 180 W)
  • High (ondersteuning: 300 W)

Daalt het accuniveau tijdens het rijden tot 10%? Dan perkt het systeem de ondersteuning automatisch in tot maximaal 150%. Daardoor kunt u met een beperkte ondersteuning alsnog gewoon thuiskomen.

csm_home_collage-bild-3_web_ab35ab1b6c

De rijervaring met de TQ-HPR50 drive-unit

Het lage gewicht van de TQ-HPR50 drive-unit belooft veel over het rijgedrag. Vergeleken met Fazua Ride 60 (2 kg) is de TQ-HPR50 zelfs nog iets lichter. Naast de Shimano EP8 (die op de Orbea Rise is gemonteerd) bedraagt het verschil bijna 1 kg! In de Eco-modus is de rijervaring vergelijkbaar met een conventionele cross-country mountainbike. Een wereld van verschil met veel andere e-mtb’s van de huidige generatie, die al snel 20 kg wegen. In de Mid-modus geef je anderen al snel het nakijken. De High-modus is bij uitstek geschikt voor zware, steile beklimmingen. Samengevat kunnen we concluderen dat de TQ-HPR50 zorgt voor een zeer natuurlijke, authentieke fietsbeleving waarmee het duurvermogen toeneemt. Beklimmingen die normaliter te lang of te zwaar zouden zijn, zijn met deze drive-unit alsnog te bedwingen. Voor sportieve fietsers die niet de krachtige ondersteuning van conventionele lichtgewicht e-mtb’s zoeken, is de TQ-HPR50 een perfecte keuze.

Screenshot_20230308_110415_Chrome

E-bike Outdoor, officieel dealer en servicepartner

E-bike Outdoor is al jaren servicepartner van TQ-Systems, sinds Haibike de eerste generatie Flyon-modellen verkocht. Nu steeds meer merken hun e-mtb’s voorzien van drive-units van TQ-Systems, hebben we ook de juiste diagnosetools voor dit systeem. Welk merk fiets u ook heeft: u kunt bij ons altijd terecht voor service aan uw TQ-HPR50 drive-unit. Op dit moment zijn dat de merken Trek, Scott Bikes en BMC. In 2023 komt daar nog een nieuw merk bij. Helaas mogen we daar nu nog niets over vertellen vanwege een geheimhoudingsplicht. Zodra die plicht vervalt, laten we dat natuurlijk zo snel mogelijk weten. Houd daarvoor ook onze social media in de gaten! Wij heten u alvast van harte welkom voor een bezichtiging en een uitgebreide testrit.